środa, 17 lutego 2016

Surówki dla cukrzycówek

Końcówka ciąży upływa mi pod dwoma znakami na zmianę: zaostrzonymi stanami cukrzycowymi, które nie pozwalają mi jeść zbyt wiele oraz momentami odpuszczania choroby, gdy mogę sobie pozwolić na potrawy o których od kilku miesięcy nawet nie pomyślałam.

Przeważają jednak momenty, w których boję się ryzykować zbyt wysokimi poziomami cukru i trzymam się sprawdzonych dań. To czego jem na prawdę mnóstwo - ku ironii losu jak przez większość życia - to warzywa. Niestety w dość ograniczonych ilościach oraz kombinacjach, co wymusza na mnie kolejne połączenia, a zmiana choćby jednego składnika wywołuje uśmiech na twarzy - w końcu to zawsze jakiś inny smak :)

Wiele czasu poświęcam na rozmowy z dziewczynami, które podobnie jak ja są w ciąży i cukrzycy jednocześnie - i czasami zadziwiają mnie ich pytania o pozornie najłatwiejsze kwestie związane z gotowaniem. Cóż, nie każdy przecież lubi gotowanie, spędza czas w kuchni i jest otwarty wobec ekspetrymentowania. Takim osobom przydają się wszelkie przepisy i porady.

Idąc tym tropem - dzisiaj kilka banalnych, ale bardzo przydatnych w takich sytuacjach, pomysłów na surówki. Oczywiście w wypadku cukrzycy - musicie sprawdzić czy każdy ze składników Wam służy. Ja bardzo długo nie mogłam jeść kukurydzy ani groszku, ale pod koniec ciąży szczęśliwie zaczynam sobie pozwalać na takie urozmaicenia :) Na szczęście w końcu udało się dołączyć do warzyw coś poza kapustą pekińską i kwaszonymi ogórkami - choć jak widzicie te nie opuszczają mnie do końca.


Typowa z "pekinki"

Składniki
ilość: 3-6 porcji

* 1/4 - 1/3 średniej kapusty pekińskiej
* kilka ogórków kwaszonych
* papryka zielona - uwaga! jeśli Wam nie szkodzi, może być słodsza np. żółta lub czerwona

* 1-2 łyżki majonezu
* szczypta soli
* pieprz ziołowy
* suszony rozmaryn


Metoda przygotowania
Przygotowanie: 10 min 

1.
Dokładnie myjemy i osuszamy wszystkie warzywa

2.
Kroimy kapustę pekińską w wąskie paski

3. 
Kroimy paprykę i ogórki w kostkę

4.
Dodajemy majonez i przyprawy, mieszamy, odstawiamy na kwadras aby sałatka się "przegryzła"


Porowa

dziękuję za inspirację koleżance z grupy cukrzycowej na FB :)

Ta sałatka jest dużo bardziej kaloryczna - idealna gdy nie bardzo "wchodzi" Wam pełen posiłek i macie problem z nadrobieniem brakujących kalorii podczas diety ciążowej. To co trzeba wziąć pod uwagę to zapach z ust w wypadku bardziej ostrego pora - odradzam przed ważnymi rozmowami oficjalnymi :)



Składniki
ilość: 3-6 porcji

* 1/2 dużego pora
* 2 jajka ugotowane na twardo
* 125 g sera żółtego w kawałku
* 1/2 puszki kukurydzy konserwowej
* 2 łyżki majonezu
* szczypta soli
* szczypta pieprzu ziołowego


Metoda przygotowania
Przygotowanie: 20 min 


1.
Dokładnie myjemy pora, oddzielając pojedyncze liście - piach lubi się gromadzić między nimi! Zostawiamy do osuszenia

2. 
Jajka i ser żółty trzemy na tarce, na grubych oczkach

3.
Pora kroimy w drobne paseczki

4.
Dodajemy odsączoną kukurydzę

5. 
Dodajemy majonez i przyprawy, dokładnie mieszamy

Z pewnością wyśmienicie smakuje z podgrzaną ciabattą z pomidorami lub z grzankami - niestety cukrzycówki muszą sobie odpuścić takie dodatki :)


Jabłkowo-ogórkowa

To banalne połączenie, a pyszne w efekcie - sałatkę znam z domu rodzinnego, moja mama przygotowywała ją gdy byłam mała. Zapomniałam o niej na całe wieki i odkryłam ponownie gdy w ciąży odkryłam cukrzycę i mama starała się wymyślić dla mnie do zjedzenia coś innego niż znów kwaszoną kapustę, na którą powoli przestawałam móc patrzeć :)

Same jabłka niestety nie wchodziły u mnie w grę i od razu podnosiły cukier - w towarzystwie neutralizujących ogórków sprawdziły się jednak za każdym razem! :)

Większość osób dziwi się temu połączeniu, ale gwarantuję - warto spróbować, ja nie dodaję nawet żadnych przypraw!

Składniki
ilość: 3-6 porcji

* 2 duże twarde jabłka, najlepsze będą twarde i kwaskowate
* 6-8 sporych ogórków kwaszonych
* 1,5 łyżki majonezu


Metoda przygotowania
Przygotowanie: 10 min 



1.
Jabłka myjemy i kroimy w kostkę, ze skórką

2. 
Ogórki kroimy w kostkę, nie odsączamy zbyt mocno, dodajemy do jabłek razem z sokiem który z nich wycieknie

3. 
Dodajemy majonez, mieszamy i... gotowe! Najszybsza sałatka świata :)



Zielono-żółta

Uwaga! Tutaj wątpliwe dla niektórych cukrzycówek kukurydza oraz papryka - można zrezygnować z tej pierwszej, a drugi składnik zastąpić zielonym odpowiednikiem

Składniki
ilość: 3-6 porcji

* 1/3-1/4 średniej kapusty pekińskiej
* 1/2 zielonej papryki
* 1/3 żółtej papryki
* 1/2 puszki kukurydzy konserwowej
* 1/2 puszki groszku konserwowego
* 1/2 świeżego ogórka
* 2 łyżki majonezu
* szczypta soli i pieprzu ziołowego
* sproszkowany sos do sałatek, mała saszetka


Metoda przygotowania
Przygotowanie: 15 min 

1.
Wszystkie warzywa myjemy i pozostawiamy do wyschnięcia

2. 
Kapustę kroimy w drobne paski

3.
Paprykę i ogórka kroimy w kostkę

4. 
Kukurydzę i groszyk odsączamy na sitku

5. 
Mieszamy wszystkie składniki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz