czwartek, 20 października 2011

Placuszkowo!

Po powrocie do domu zajrzałam do lodówki - w oczy rzucała się, zajmująca pół półki, dynia. Miałam w planach przyrządzenie zupy wg mojego przepisu, który rozdysponowałam już wśród znajomych, ale niestety do tej pory nie mam żadnego zdjęcia żeby go zobrazować i umieścić na blogu...

Niestety, K. nie lubi zupy dyniowej i kategorycznie odmówił jej spożywania. Dlatego pozostałą część pomarańczowej rośliny postanowiłam zetrzeć i zrobić z niej placki. A na wypadek gdyby wszystko co dyniowe miało być niedobre - dla K. równocześnie przygotowałam placki ziemniaczane - uwierzycie, że robiłam je pierwszy raz w życiu? :)


Placki dyniowe

Składniki

ilość sztuk: 10-15 placków

* 0,5 kg dyni
* 5-7 łyżek mąki pszennej
* cebula
* 1/4 pęczka natki pietruszki
* jajko
* sól, pieprz ziołowy, sproszkowana słodka papryka, pieprz cayenne



Metoda przygotowania

Przygotowanie: 10 min | Smażenie: 15-20 minut

1.
Dynię ścieramy - ja robię to przy pomocy robota kuchennego, na średniej wielkości oczkach.

2.
Cebulę kroimy w kostkę, podsmażamy na oliwie, solimy.

3.
Do startej dyni wbijamy jajko, wsypujemy posiekaną natkę pietruszki oraz przestudzoną już cebulę.

4.
Dosypujemy mąkę - jej ilość będzie zależała od tego, czy dynia jest sucha, czy bardziej mokra.

5.
Dosypujemy przyprawy - całość powinna być delikatnie ostra :)

6.
Mieszamy. Całość masy powinna dać się uformować w postać placka, bez rozpadania się. Jeśli masa jest zbyt mokra dosypujemy odrobinę więcej mąki.

7.
Rozgrzewamy oliwę na patelni, nakładamy łyżką masę, formujemy placki, smażymy.


Ja podaję placki z sosem śmietanowym oraz przysmażonymi pieczarkami.



Sos śmietanowy

Składniki

* małe opakowanie gęstej śmietany
* półtorej łyżeczki ziarenek smaku
* pół łyżeczki sproszkowanej słodkiej papryki
* szczypta pieprzu cayenne

Metoda przygotowania
Przygotowanie: 6 min

1.
Mieszamy przyprawy ze śmietaną.

2.
Przekładamy całość do miseczki i wstawiamy na kwadrans do lodówki. Podajemy schłodzone.




Przysmażone pieczarki

Składniki


* 6-8 bardzo dużych pieczarek
* oliwa
* sól

Metoda przygotowania
Przygotowanie: 15 min

1.
Pieczarki myjemy, ale nie obieramy.

2.
Na patelni rozgrzewamy oliwę.

3.
Kroimy pieczarki, jeszcze mokre, prosto na patelnie (uwaga na oliwę, która może pryskać!), solimy.

4.
Podgrzewamy na ostrym ogniu, mieszając, aż do nabrania przez pieczarki brązowego koloru - wówczas zmniejszamy ogień i podduszamy całość przez kilka minut.



A pomiędzy tarciem a doprawianiem dyni pozostaje nam mnóstwo czasu na przygotowanie placków ziemniaczanych :). Tak jak wspominałam, przygotowywałam je pierwszy raz, w pośpiechu, nie posiadam więc żadnego przepisu z dziada pradziada. Ważne jest jednak to, że wyszły rewelacyjnie - kolejny banalny przepis, do wykonania w 5 minut, ze składników, które przeważnie zawsze znajdują się w lodówce!


Placki ziemniaczane

Składniki

ilość sztuk: 10-15 placków

* 0,5 kg ziemniaków
* cebula
* 6-8 łyżek mąki pszennej
* jajko
* sól, pieprz czarny, pieprz ziołowy, sproszkowana słodka papryka, pieprz cayenne



Metoda przygotowania

Przygotowanie: 10 min | Smażenie: 15-20 minut

1.
Ziemniaki ścieramy - ja robię to przy pomocy robota kuchennego, na oczkach do tarcia ziemniaków - wychodzi jednolita masa.

2.
Starte ziemniaki odstawiamy na 5 minut, w tym czasie kroimy i smażymy cebulę, solimy na patelni.

3.
Odciskamy i odlewamy wodę, którą puściły ziemniaki. Masę solimy (trzeba pamiętać, że ziemniaki mocno chłoną sól, więc i tak istnieje prawdopodobieństwo konieczności dosalania na talerzu).

4.
Wbijamy do masy jajko, dodajemy przestudzoną już cebulę oraz przyprawy do smaku - ja wybrałam dość ostrą mieszankę, ale jeśli jesteście przyzwyczajeni do łagodnych smaków - proponuję wybrać tylko pieprz ziołowy i trochę sproszkowanej czerwonej papryki.

5.
Dodajemy mąkę - masa powinna być zbita, ale nie twarda, aby placki nie wyszły zbyt sztywne i ciężkie.

6.
Rozgrzewamy oliwę na patelni, masę nakładamy łyżką, formujemy placki i smażymy. Podajemy gorące, z sosem śmietanowym, smażonymi pieczarkami i ketchupem :)
























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz